פעילות הגולש לא משפיעה על מיקומי האתר

בתחילת דרכה של גוגל, מנוע החיפוש נאלץ להסתפק במדדי דירוג פשוטים כגון קישורים ומילות מפתח. ככל שחלפו השנים, גוגל מצאה דרכים נוספות ומתוחכמות יותר לקביעת איכותם של דפי אינטרנט – ניתוח טקסטואלי וקונטקסטואלי יעיל, מעקב צמוד אחרי קישורים ואופטימיזציה מוגזמת ועוד.
 

מכיוון שהאלגוריתם הגוגלי חסוי, אנו נאלצים לסמוך על ניסוי וטעייה בשטח, על מחקרי קורלציה המתפרסמים מעת לעת, וכן על קווים מנחים כלליים שהוכחו עד כה כיעילים. למרות זאת, גוגל מבצעת כ-500 שינויים בשנה באלגוריתם החיפוש, ויש להניח ששולבו בו דרכים חדשות ויעילות יותר לדעת איזה מיקום מגיע לאיזה עמוד באתר. די לעקוב אחר הפטנטים שגוגל רושמת ומקבלת, כדי להבין אילו סוגי שינויים כנראה משולבים באלגוריתם מדי שנה.
 

אם עד היום לא היה ברור האם גוגל משתמשת בפעילות הגולשים באתר כמדד לקביעת מיקומים, הרי שאתמול ניתנה לכך תשובה כמעט חד-משמעית: פעילות הגולש באתר אינה משמשת לקביעת מיקומי האתר. כך אמר ג'ון מולר, אנליסט בכיר בגוגל, בשיחת וידיאו שהתקיימה עם מנהלי אתרים (למעוניינים לצפות - הדקה ה-38:11 בדיון).
 

התשובה הזו מוחצת את הטיעון הישן-נושן, לפיו גוגל משתמשת בנתוני אנליטיקס לקביעת מיקומי אתרים. מעבר לכך, לא רק שגוגל לא משתמשת במידע אודות גולשים באתר, היא עיוורת לו לגמרי.

 
למרות זאת, בסיום הדברים יש הסתייגות קטנה של מולר: "אני מניח שזה לא משהו שגוגל יתייחס אליו כגורם לדירוג, וישתמש בו אוטומטית לקידום האתר שלך בתוצאות החיפוש. מילת המפתח כאן היא "אוטומטית", מכיוון שייתכן שהדבר לא קורה אוטומטית – אבל בסופו של דבר בכל זאת קורה. מהדברים של מולר לא ניתן להסיק זאת חד-משמעית, ולכן עדיף להתייחס להצהרה המפורשת – גוגל לא רואה את פעילות הגולש באתר, ולכן לא מקדמת את האתר לפי פעילות זו.
 

מה זה אומר לגבי UX, פנדה ושאר חיות?
כולנו יודעים שחוויית משתמש היא דבר חשוב מאין כמותו לשביעות רצון הגולש. כמו כן כולנו יודעים שגוגל כן בוחן בקפידה את התוכן, את הקישורים ושאר מדדים פנימיים בעמודי האינטרנט אותם הוא סורק. אז מה זה בעצם אומר?
 

אל תתבלבלו – העובדה שגוגל לא יודע מה הגולש עושה באתר בפועל, לא אומרת שהוא לא מדרג את האתר לפי תכניו ושאר מאות פרמטרים. לדוגמה, אם גולש נכנס לאתר כלשהו מתוצאות החיפוש ולאחר מכן חוזר אחורה לתוצאות, גוגל מסיק שהאתר לא רלוונטי לשאילתה שהוקלדה. כמובן שלא על פי גולש אחד יישק דבר, וגוגל אוסף מידע סטטיסטי עד לקבלת ההחלטה הסופית, אבל חזרה אחורה לתוצאות החיפוש מעידה על חוסר שביעות רצון (מה שידוע בתחום כ-Short Clicks או Pogo-sticking). אם התוכן בעייתי האתר יסונן; אם הקישורים בעייתיים – האתר יסונן. אבל כל אלה הם פרמטרים פנימיים באתר, שאינם נוגעים להתנהלות הגולש באתר.
 

עד כמה זה ראוי להתייחסות?
אנשי שיווק באינטרנט, ובעיקר אנשי SEO, רגילים לעקוב אחר המתרחש בגוגל, מי יותר ומי פחות. מי שעסק בשיווק דיגיטלי עוד בימיו של מאט קאטס היה רגיל לשמוע כל מיני הצהרות כאלה ואחרות, חלקן היו נכונות וחלקן התבררו כמסך עשן שנועד להסתיר דברים שגוגל לא רצתה לחשוף.
כמו בכל הצהרה היוצאת מפי הדרקון, יש להתייחס לעניין בשמץ קטן של ספק. אומנם אין שום סיבה לחשוב שג'ון מולר משקר במצח נחושה, אך צריך לזכור שהאלגוריתם של גוגל הוא סוד שמור לא פחות מהנוסחה של קוקה קולה.
שורה תחתונה – כנראה שאומרים לנו את האמת, אבל לא בהכרח את כל האמת.